Thursday 7 January 2021

Een cirkel

 

Als ik met een passer een cirkel heb getekend, dan kan ik me afvragen of ik wel een echte cirkel voor me heb. In eerste instantie zou ik kunnen zeggen dat het een gebrekkige cirkel is, want er zitten bultjes in het papier en de streep die ik met het potlood heb getrokken is nooit perfect egaal. Ik zou het een computer kunnen laten doen maar dan zit ik met vierkante pixels (die op hun beurt niet eens echt vierkant zijn). De figuren die ik teken zijn dus eigenlijk geen cirkels; ze suggereren ze alleen maar. Maar dan is een echte cirkel een niet te realiseren ideale vorm die gevat wordt in een geometrische definitie. Maar hoe kan ik me voorstellen wat zo’n definitie betekent? Door cirkels te tekenen.

No comments:

Post a Comment

Verloren in vertaling

Mensen die enthousiast worden van verengelsing en internationaal onderwijs zijn vaak geneigd om het belang van het voeren van de lokale taal...